onsdag 23 november 2011

Veckans bibelord

Har du tänkt på vad som händer när du äter en frukt? Du får i dig en massa energi och en hel del vitaminer! Att frukt dessutom är vansinnigt gott är ju ett stort plus i kanten!


 I Lukas 13:6-9 berättar Jesus för oss om en liknelse. "En man hade ett fikonträd planterat i sin vingård, och han kom för att se om det fanns frukt på det, men han fann ingen. Då sade han till sin trädgårdsmästare: I tre år har jag kommit och letat efter frukt på det här fikonträdet men inte hittat någon. Hugg ner det! Varför skall det få suga ut jorden? Men trädgårdsmästaren svarade honom: Herre, låt det stå kvar även i år, tills jag har grävt omkring det och gödslat. Kanske bär det frukt nästa år. Annars skall du hugga ner det."


I lördags var jag hemma hos Karen & Edu, vi pratade bland annat om vad bibeln säger om att bära frukt. I bibeln står det att man ska kunna se på en människas frukt om hon lever efter Gud. I galaterbrevet 5:22 står det vad Andens frukter är: kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. 


Om vi leker med tanken att just du vore ett träd, skulle du då bära frukt som var full av vitaminer, gav energi, glädje, kärlek, vänlighet med mera till alla i din omgivning? Eller skulle du bara var ett träd som inte gav någon frukt och som dessutom bara stod och sög energi som trädet Jesus berättar för oss om i liknelsen jag skrev upptill?


Den här veckan tycker jag du ska ta dig en funderare på vad för sorts träd du vill vara. Bära frukt som är till välsignelser för andra, eller vara ett träd som suger ut energin av andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar