måndag 24 oktober 2011

Veckans bibelord

God morgon alla morgonpigga! 


Jag vet inte hur din dag har börjat, min började klockan 06.10, när mitt alarm ringde efter  2.5 timmars sömn. (Tjoho..) Jag börjar inte jobba förrens vid tolv, men idag är det min systers födelsedag och därför tog jag mig en rask promenad (Som "endast" tog mig hela 27 minuter!!) ute i kylan för att kunna vara med och fira henne så här på morgonkvisten vid kvart i sju. 


Även om det idag som sagt är min systers födelsedag, så fick jag en lite present utav min mamma & pappa. Det var en liten ljushållare med texten "En dotter är en liten flicka som växer upp till en vän" . 


När jag kom hem för en stundsen satte jag på en härlig lovsångsskiva, bryggde mig en kopp kaffe, tog fram bibeln och tände mitt lilla ljus. Efter en enkel bön slog jag upp min bibel och hamnade på en utav mina favorit psalmer, psalm 139. Jag vill dela med mig utav några verser:


"Herre, du genom skådar mig och vet allt om mig. Du vet om jag sitter eller står. Även om du är långt borta från mig så vet du vad jag tänker. Du ser mig om jag arbetar eller vilar. Du vet allt om mig. Redan innan jag talar så vet du vad jag vill säga. Du om sluter mig på alla sidor, och du håller mig i din hand. Din kunskap om mig är oerhörd, ja mycket större än vad jag själv förstår. Jag kan aldrig fly för din ande! Jag kan aldrig gömma mig, utan att du ser mig. Om jag far upp till himlen så är du där, och om jag far ner till dödsriket, så är du där. Även om jag skyndar mig dit där solen går upp eller gömmer mig vid havets yttersta gräns, så kommer din hand att leda mig och din styrka att hjälpa mig. Om jag bad mörkret att gömma mig och ljuset omkring mig att bli natt, så gör inte mörkret det mörkt för dig. Ja, för dig lyser natten lika klar som dagen. För dig finns ingen skillnad på mörker och ljus... Du såg mig innan jag föddes och planerade varje dag i mitt liv, innan någon av dem började. Ja varje dag skrevs ner i din bok! Hur ofattbara är inte dina tanker, Herre! Och hur otroligt många är de inte. Om jag försökte räkna dem skulle jag aldrig nå slutet. När jag vaknar på morgonen, tänker du fortfarande på mig!"

När jag läser den här psalmen så väcks det många tankar i mig. En utav dem är; -Wow, vilken vän jag har i Gud! Jag menar, tänkte du precis på vad du läste?! Redan innan du fanns, kände han dig, visste allt om dig. Redan innan du fanns hade en planerat klart en framtid och ett syfte med ditt liv. En framtid och ett syfte som är långt mycket större än vad du kan tänka dig! Den här psalmen berättar även att Gud ständigt är med oss, han omsluter oss på alla sidor, under alla livets omständigheter. Det står till och med att även om vi skulle försöka att dra oss ifrån Guds kärlek, och gemenskap, så går det inte. För han är ALLTID med dig, han älskar dig och kan inte få nog av dig!

Visst känns det tryggt att veta att vi har en vän som alltid stå med oss? Han ser allt det vi går igenom, oavsett om det är lätt eller tufft. Jag vet inte hur din vecka ser ut, kanske kommer du att möta motstånd på något sätt. I så fall vill jag uppmuntra dig med att förtydliga den vers 16, Du såg mig innan jag föddes och planerade varje dag  mitt liv, innan någon av dem började. Ja, varje dag skrevs ner i din bok! Det betyder att det som för dig upplevs jobbigt, kände Gud till redan innan du visste att det skulle komma. Det i sin tur betyder att han redan innan problemet dök upp, hade förbrett en väg ut ur det.

En nyfrälst brukar man säga att man kan jämföra med en nyfödd bebis, han/hon känner inte Gud så väl och är i stort behov av att bli omhändertagen, precis som en bebis behöver sin mamma & pappa. Med tiden (läs: din vandring med Gud genom livet) växer bebisen upp, blir tonåring för att sen så småningom bli vuxen. 

Jag vet inte vart du står i din relation med Gud. Men jag vet att han längtar efter att du ska växa upp och bli hans vän. Han finns alltid där för dig. Men liksom det tar tid för en bebis att växa upp, kan det ta tid för oss att växa in i vår relation med Gud. Under den tiden så finns Gud där, han skyddar, omsluter och bär oss i sin mäktiga hand.


3 kommentarer:

  1. Vilket bra ord Martina!
    Jag älskar sättet du skrev, så äkta!
    Det är såååå roligt att du tog på dig ansvaret på bloggen! Vilken välsignelse!
    Stor kram/Karen

    SvaraRadera
  2. Halleluja! Det var verkligen uppmuntrande! Blev alldeles glad och trygg. :) Roligt att du skriver Tina! Ska läsa ofta!! :)

    /Hanna

    SvaraRadera
  3. Tack för er uppmuntran, det värmer :)! Kram på er

    SvaraRadera