tisdag 1 november 2011

Veckans Bibelord

Här om kvällen gick jag fram för förbön, när jag hade berättat mitt bönämne och predikanten hade bett för mig så tittade han på mig och sa: Tina, Du ska veta att jag uppskattar Dig, Följt av en kram. Jag hade haft en tuff vecka på grund av olika omständigheter och var inte ritkigt på topp, men de där orden gjorde min kväll. Jag blev otroligt rörd och varm i hjärtat. Gud visste att de där orden och kramen var precis vad jag behövde just då.

I Ef 5:19 står det så här: Låt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger och sjung med tacksamhet Guds lov i era hjärtan.

Den här versen kan låta lite patetisk om man läser den utan att reflektera över vad den egentligen betyder. Jag tror inte att vi nödvändigt vis ska gå runt och sjunga ur psalmboken för varandra. Det jag tror att den här versen syftar på är att vi ska tala gott och uppmuntrande till varandra och om varandra. 

Jag vet att du som läser det här träffar många människor varje dag. Kanske har du en vän som har det jobbigt hemma med sin familj, som kanske inte klarade det senaste provet. Listan kan göras lång på alla de saker som kan tynga oss en vanlig vardag.

Den här veckan vill jag utmana dig att vara extra duktig på att visa uppskattning till de som finns runtomkring dig varje dag.. Det finns ju egentligen ingenting negativt med att säga att någon har fina skor, är omtänksam eller duktig på att spela fotboll. Eller hur?! Man kan även visa uppskattning genom att göra en aktiv handling, ge en extra kram, köpa något litet fint, skriv ett sms, ge ett bibelord. Ja, även här kan listan göras lång!

Så kom igen, sprid extra mycket kärlek den här veckan, det kan göra en enorm skillnad i någongs liv! Och kom ihåg att det som du gör för dina medmänniskor, det gör du även för Jesus!

 Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder,
det har ni gjort mot mig. Matt 25:40

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar