måndag 28 november 2011

Veckans bibelord

Hur väl känner du dig själv? Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att om jag ska äta apelsin, är det ett mÃ¥ste att försöka skala bort sÃ¥ mycket utav det där vita (äckliga) och en aning sega som tillsammans med skalet omsluter apelsinen. Jag vet ocksÃ¥ att när jag ska köpa eller hyra en film, dÃ¥ letar jag aldrig bland skräckisar eller science fictions filmerna. Och när jag köper godis tittar jag inte ens Ã¥t sockrade gelégodisar. Det här är tre exempel pÃ¥ saker som jag medvetet väljer att inte göra, eftersom jag pÃ¥ grund av god självkännedom vet att jag inte tycker om nÃ¥got av detta.

Jag är högst övertygad om att du också ganska enkelt kan räkna upp tre saker som du undviker att göra/äta/se, eftersom det inte finns någon poäng i att göra sånt som du inte tycker om.

Vad vill jag nu ha sagt med detta? Jo, på samma sätt som du vet vad du gillar och inte gillar, så vet du ju även hur pass disciplinerad du är när det gäller olika saker. Till exempel med att umgås med Gud genom att läsa biblen, lovsjunga och be. Jag tänkte dela med mig av ett exempel som funkar för mig.

Problem: Varje kväll innan jag somnar tänker jag för mig själv att jag SKA gå upp tidigare följande morgon för att hinna läsa ett ex antal kapitel ur min bibel, sjunga lovsång och be. Meeen, varje morgon så är det som om jag är programmerad att klicka på snooze en si så där tre gånger innan jag går raka vägen till kaffebryggaren. Och hoppsan, jag har 27 minuter mindre på mig att hinna med alla morgonrutiner.


Min Lösning: Jag har en andaktsbok liggandes på mitt matbord, där det varje dag står en korttext som gör att även om jag inte läser ur just bibeln får ett Gudsord med mig för dagen undertiden som jag dricker mitt morgonkaffe. Undertiden som jag gör alla andra rutiner spelar jag en lovsångsskiva, som jag både sjunger & ber till. Eftersom jag vill ta en längre stund med Gud och inte bara ägna ett par minuter, brukar jag istället ta mig tid under min lunchtimma, eller på kvällen när jag kommit hem från jobbet.

Nu är det här inte något som jag nödvändigtvis uppmuntra er att göra, utan det här är mer tänkt som ett exempel på något som fungerar bra för mig. Jag vill bara försöka få dig att tänka på vad du kan göra för att förbättra din kvalitetstid med Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar