måndag 6 februari 2012

Veckans bibelord

Jag tänkte fördjupa mig lite i de bibelverser som jag under förra veckan uppmuntrade er att läsa. Eftersom jag är osäker på hur många utav er som faktiskt läste det, tänkte jag publicera det här:

Efesierbrevet 3:16-21
Jag ber att Gud, han som är så rik på härlighet, ska låta sin ande ge er kraft och inre styrka. Ja, jag ber att ni ska tro på Kristus av hela ert hjärta. Håll fast vid den kärlek han har visat er och hämta er kraft från den. Då ska ni tillsammans med alla dem som tillhör Gud förstå den oändliga kärlek som finns hos Kristus - hur vid och bred och djup och hög den är. Ja, ni ska lära känna hans kärlek, som är större än vi någonsin kan förstå. Och genom detta ska ni bli mer och mer lika Gud. Låt oss därför ära Gud, som verkar i oss med sin kraft och kan göra långt mer än vi någonsin kan be om eller tänka oss. Ja, han ska bli ärad av församlingen i alla generationer i all evighet på grund av det Jesus Kristus gjorde för oss.

Det här är väl inte direkt det bibelstyck som man tänker på först när man talar om vad bibeln säger om gemenskap i församlingen. Men jag läste det här för ett tag sen och Gud talade direkt till mitt hjärta. Texten ovan ger oss nycklar till hur vi ska kunna se genombrott i både oss själva och i vår församling. Jag är övertygad om att det ligger ett speciellt syfte i att Paulus skriver i plural och inte singular. Det står inte att Om DU hämtar kraft från Gud så kommer DU förstå han kärlek. Visst, du kommer att förstå den, men det ligger något i att just upptäcka den tillsammans. Det står väldigt mycket i bibeln om gemenskap. Vare sig vi vill se det eller ej så ÄR vi starkare tillsammans, Guds första tanke med att skapa oss människor var att leva i gemenskap med oss.

I samma bok, men i kapitel 4 verserna 13-16 står det:

Och målet är att vi alla ska vara eniga i vår tro och i vår kunskap om Guds son, så att vi blir fullvuxna och helt lika Kristus i vår tillit till Gud. Då kommer vi inte längre att vara barnsliga och omogna och ständigt ändra oss när det gäller vår tro. Ingen kommer längre att kunna lura oss genom falsk undervisning och påhittade lögner som låter som sanning. Nej, då kommer vi att hålla fast vid det sanna budskapet om Jesus Kristus, och fyllas av kärlek. Ja, för varje dag kommer vi att bli mer och mer lika Kristus, hans som är ledare och huvud för sin kropp, det vill säga församling.

Oavsett om du har gått med Gud under hela ditt liv, ett par år eller under endast ett par dar, så möter du andligt motstånd från tid till tid. Vi lever i en värld där satan hela tiden försöker leka med vårt sinne, han blandar lögner med sanning för att få oss på fall. Han gör allt han kan för att få oss att tappa bort vår tro och relation till Gud. Frågan du behöver ställa dig själv är: Vill jag göra det svårt eller lätt för honom? Jag tror att om du tar dig en minut att fundera över svaret till den frågan blir det ganska självklart, jag tror även att du längst in i ditt hjärta mycket väl är medveten om de saker som göra att du kommer närmre respektive längre ifrån Gud.

Tro mig, jag vet att det är svårt. I längden då det är det bara att bestämma sig. Jag önskar att jag kunde överföra lite utav min rödhåriga envishet till dig;).

Om vi går tillbaka till de verser jag nyss tog upp så står det att om vi är eniga i vår tro och kunskap, vilket innebär om att om vi tillsammans söker Gud, kommer vi bli förenade och starka i varandra. Vidare står det att vi inte längre kommer gå på alla de där lögnerna som satan försöker fästa i vårt sinne. Härligt va? Här har vi nycklen till ett lättare sätt att tro! Pröva det och du kommer märka en stor skillnad!

Jag är så exalterad och förväntans full över det år som ligger framför oss. Jag är övertygad om att vi kommer få se så mycket mer av Gud, och att vi alla kommer få växa oss närmre hans hjärta. Så låt oss se till att när vi väl träffas, ge vårt allt till honom som redan sen cirka  2000 år tillbaka redan gett allt. Det är bara vi som sätter gränserna för vad han kan göra på våra samlingar.

1 kommentar:

  1. "Det är bara vi som sätter gränserna för vad han kan göra på våra samlingar."

    True story! bra skrivet tinis!

    /hanna

    SvaraRadera