torsdag 8 mars 2012

Veckans bibelord


I tisdagskväll efter jobbet åkte jag och Johanna till Växjö för att äta på Subway undertiden som vi åt föll det sig naturligt att samtala om Guds godhet och nåd emot oss. Vi pratade lite apropå just det jag skrev i förra veckan om vardagsmirakler, om hur mycket mer Gud gör för oss konstant, utan att vi tänker på det.

Jag har väldigt lätt för att själv ta åt mig äran för det jag åstadkommer under dagarna, eller att ge någon annan äran för det som händer, istället för att stanna upp vid tanken på att min pappa, Gud, ständigt vakar över mig, och håller mig i sin hand. Jag är högst övertygad om att de saker som händer mig, som jag blir ledsen över, och ibland beskyller Gud för, bara är uppåt 10% av allt som kunde hänt om det inte vore för Gud. Jag bara vet det. Därför älskar jag den här bilen som jag har publicerat till höger, den säger allt som jag försöker förmedla till er den här veckan.

En vän frågade mig en gång vad som händer om jag nu ger Gud äran för något, men som jag faktiskt själv (eller någon annan) lyckades åstadkomma. Jag blev ganska paff av hans fråga. För mig blev svaret väldigt lätt. Gud har ju skapat hela mig och gett mig livet som en gåva. I grund och botten beror allt på honom. Dessutom vet jag inte när det blev farligt att tacka i onödan. Jag menar om jag bygger upp en stor tacksamhet i mitt hjärta till Gud för allt som händer i mitt liv ökar ju ständigt bland annat min kärlek, tro och tillit till honom. Det finns ju faktiskt inget farligt med det. Right? Det blir ju en motsatt effekt, för ju mer jag älskar Gud ju mer vill jag vara nära honom och ju närmre kan Gud komma mig, eftersom det helt är upp till mig hur pass nära relation jag vill ha med honom.

Psalm 17:8
Bevara mig som en ögonsten, beskydda mig under dina vingars skugga

Psalm 32:7
Du är mitt beskydd, för nöd bevarar du mig, med frälsningens jubel omger du mig. Sela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar